.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«پیروز» تسلیم مرگ شد
تلاش پزشکان و متخصصان کشورمان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی تهران نتیجه نداد و پیروز، توله‌یوز ایرانی، در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.
«پیروز» تسلیم مرگ شد

شمال نیوز : پیروز تنها توله باقی‌مانده «ایران» و «فیروز» بود که در ۱۱ اردیبهشت امسال همراه با دو توله دیگر برای اولین بار از طریق «بارداری در حصار» به دنیا آمد و به نماد پروژه‌ حفظ نژاد یوزپلنگ آسیایی (ایرانی) تبدیل شد.

 

ایران، مادر پیروز، که در اسارت باردار شد، پس از تولد، فرزندانش را رها کرد اما خبر تولد شگفت‌انگیز و سزارینی این سه توله‌یوز ایرانی در پارک ملی توران با وجود مشکلات مادرزادی فراوانی که از بدو تولد با خود داشتند، علاقمندان به محیط‌زیست را به حفظ نژاد یوزپلنگ ایرانی امیدوار کرد.

 

اما با توجه به اینکه ماده‌یوز ایرانی پس از تولد توله‌هایش، آنها را نپذیرفت، دو فرزند او در همان روزهای اول به علت وارد شدن شیر به ریه‌هایش تلف شدند و پیروز تنها فرزند ایران بود که شانس زنده ماندن پیدا کرد و به همین دلیل، بسیاری از افراد، پروژه حفظ نژاد یوزپلنگ ایرانی را با نام او می‌شناختند. 

 

ولی سومین توله ایران هم نتوانست تولد یک‌سالگی خودش را ببیند. به گفته حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، پیروز توله‌یوزی بود که در شرایط خاصی متولد و بزرگ شد و از همان ابتدا به دلیل اینکه شیر مادرش را نخورده بود، سیستم ایمنی ضعیفی داشت. او با وزن نامتعارف (نصف وزن استاندارد) به دنیا آمده بود و به این خاطر که در شرایط طبیعی بزرگ نشده بود، توانایی مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا را نداشت و  به همین دلیل در این چند ماه با عفونت‌های متعددی دست به گریبان شد که در نهایت باعث تلف شدنش شد.

 

«پیروز» که به دلیل زنده ماندنش در روزهای سخت بعد از تولد، پیروز نام گرفته بود، حاصل نخستین تجربه سزارین یک یوزپلنگ ایرانی در اسارت با توان داخلی متخصصان کشورمان بود و برخی کارشناسان از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که پس از عدم پذیرش توله‌ها توسط مادرشان، این یوز‌ها دچار مشکلات جدی شوند.

 

با وجود تلف شدن تنها بازمانده پروژه تکثیر یوز ایرانی در اسارت، مسئولان محیط زیست اخیرا اعلام کرده‌اند که «ایران» مادر «پیروز» دوباره باردار شده و همین مسئله امید‌ها را به افزایش جمعیت یوزپلنگ ایرانی زنده می‌کند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.188 seconds.